Slavický Klement
- Rok narození - Úmrtí:
- 1910 - 1999
Životopis
Vyrůstal v rodinném prostředí s širokým hudebním zázemím. Jeho otec, Janáčkův žák na varhanické škole v Brně, byl varhaníkem, sbormistrem a houslařem. Hudební vkus budoucího skladatele se tříbil od dětství doma, v kostele, ve škole. Prvním velkým uměleckým a osudovým zážitkem bylo poznání hudby Josefa Suka. V roce 1927 byl přijat na pražskou konzervatoř, kde studoval skladbu (u K. B. Jiráka), dirigování, hru na klavír a na violu. V letech 1931-33 pokračoval ve studiích na mistrovské škole u Josefa Suka a Václava Talicha. Z těchto let se datují jeho první velké skladby: Fantazie pro orchestr se sólovým klavírem (1931, absolventská práce na konzervatoři) a I. smyčcový kvartet (1932). V obou kompozicích se už Slavický projevuje jako výrazná tvůrčí osobnost se sklonem k samostatnému hudebnímu nyšlení; obsahují rysy, které později určí individuální povahu Slavického kompozičního stylu - rudimentární energičnost, smysl pro dramatický výraz, interpretační náročnost.
Po absolvování studií byl Klement Slavický zaměstnán v rozhlase jako hudební režisér a dirigent, později jako šéfrežisér a lektor. Paralelně vznikaly další kompozice - Dechové trio (1937 - s mimořádným úspěchem uvedeno na Mezinárodním festivalu soudobé hudby v Kodani 1947), v němž jsou patrny moravské ohlasy, I. symfonietta s podtitulem "Impetus" (1940, cena České akademie věd a umění 1941), písně na lidovou poezii Zpěv rodné země, mužský sbor Své matce (1942, na text J.V.Sládka). Díla válečného období se vyznačují odbojným, protestním akcentem a zesílenou národní notou. Po válce se autor vrací k tíživé minulosti mužským dvojsborem Lidice (1945) na text Františka Halase. Toto dílo čekalo na provedení plných patnáct let. Komponuje rovněž virtuózní Ti-i skladby pro klavír (1947), jejichž premiéra se konala na Pražském jaru 1947, ovšem v roce 1949 byla skladba označena za formalistickou a celý její tištěný náklad šel do stoupy. Pozdéji se Tři skladby staly součástí soudobého klavírního repertoáru a byly opakovaně provedeny v zahraničí.
Přelom v životě Klementa Slavického nastal v roce 1951. Pro zásadní stanovisko tvůrčí i politické musel opustit své místo v rozhlase, po odmítnutí členství v komunistické straně byl vyloučen ze Svazu československých skladatelů a na čas izolován od hudebního života. V tomto období se znovu vrací ke zdroji své hudebnosti, k Moravě. Za celou svou uměleckou kariéru nesložil jedinou "angažovanou" skladbu, jedinou konjunkturální "masovou píseň"; zato oblast, kterou důvěrně znal a která mu byla blízká, moravský folklór, se mu stala pramenem životní posily a jistoty: Moravské taneční fantazie pro orchestr zazněly mnohokrát i v zahraničí (např. na zájezdu České filharmonie s Karlem Ančerlem na Holland Festival a do Anglie v roce 1956), Rapsodické variace pro orchestr hrála mj. Rotterdamská filharmonie s Eduardem Flippsem na svém zahraničním turné, velmi úspěšné byly písně na moravskou lidovou poezii Ej, srdénko moje (1954).
V dobé krátkého politického uvolnění po roce 1956 se autor vrací ke své původní umělecké orienaci, k dílům myšlenkové závažným a interpretačně i posluchačsky náročným. Tuto řadu zahajují Fresky pro varhany (1957) a klavírní sonáta Zamyšlení nad životem (1958 - při premiéře ji Antonín Jemelík zahrál dvakrát na témže koncertě), která je virtuózně koncipovanou reflexí peripetií nedávných let. Vzniká celý řetěz instrumentálních skladeb, jimiž se interpreti se zájmem zabývaly, neboť vycházely z podstaty nástroje, pro nějž jsou psány. Jsou to mj. Suita pro hoboj a klavír, Partita pro sólové housle, Etudy a eseje pro klavír, Capriccia pro lesní roh a klavír, Sonáta "Přátelství" pro housle a klävír, věnovaná památce Alberta Schweitzera aj. Vokální žánr obohatily Madrigaly na lidovou poezii (1959), jež jsou ještě dozvukem folklórního období a řada písniček a sborů pro děti. V symfonické oblasti komponuje Slavický další symfonietty, přičemž v pořadí čtvrtá je připsána 40. výročí vzniku OSN a Klementu Slavickému za ní byla v roce 1985 udělena zlatá pamětní medaile OSN, provázená osobním dopisem generálního tajemníka OSN Javiera Péreze de Cuellar. V témže roce udělila autorovi zlatou pamětní medaili k jeho pětasedmdesátinám Palackého univerzita v Olomouci.
Mezitím prožil Klement Slavický další vlnu nepřízně a izolace po invazi vojsk Varšavského paktu do Československa v roce 1968. V "normalizačníni' procesu se opět ocitl na seznamu politicky nepřijatelných osob a jeho dílo bylo na delší čas vyloučeno z domácích koncertních programů. Po deset let mu nebylo přiznáno členství ve Svazu českých skladatelů a koncertních umélců. V té dobé vznikají Žalmy pro sóla, smíšený sbor a varhany, uvedené mj. v katedrále sv. Pavla v Londýně, II. smyčcový kvartet, věnovaný památce Ladislava Vycpálka, Musica monologica pro harfu aj. Počátkem roku 1989 byl navržen a schválen na titul národního umélce. Pro surové napadení pietního shromáždění k 20. výročí oběti Jana Palacha jej nepřijal.
S obnovenou tvůrčí i organizační energií se Klement Slavický začlenil do veřejného života i po listopadovém převratu v roce 1989. Byl zvolen předsedou Sukovy společnosti a starostou obnovené Umélecké besedy. Jeho umělecky závažné a humanistické dílo bylo opět v celém rozsahu přístupno veřejnosti.
© 2012-2025 Musicbase.cz
Webdesign a hosting Nux s.r.o.
Informace o webu | Mapa stránek | RSS | Statistika | CMS
Kontaktní informace
Hudební informační středisko, o.p.s.
tel: 257 312 422 | e-mail: his@musica.cz