Jiří Kadeřábek se narodil 14. dubna 1978 ve Zlíně do umělecky založené rodiny a velký vliv na něj zpočátku měla také silná a živá folklorní tradice tohoto regionu. Hrál, zpíval a později skládal jazzovou, rockovou a populární hudbu a věnoval se též literární, výtvarné, scénické a filmové tvorbě. Po přesunutí do Prahy studoval převážně nonartificiální skladbu a klavír na Konzervatoři Jaroslava Ježka a poté již výlučně artificiální skladbu na Akademii múzických umění, kde v roce 2012 získal titul Ph.D. Během studia se zúčastnil několika skladatelských workshopů, rezidencí a soukromých konzultací v České republice, Nizozemí, Francii, Itálii a USA; zejména pak v roce 2005 tříměsíční rezidence pro skladatele La Sacem v Paříži, díky níž se seznámil s nejnovějšími kompozičními metodami a technologiemi. Stipendium Erasmus na Královské konzervatoři v Haagu ve školním roce 2008-2009 pro něj znamenalo určité ohlédnutí a začlenění dřívějších tvůrčích i interpretačních zkušeností do multižánrových a multimediálních skladeb. Následující rok pak na pozvání a pod vedením Tristana Muraila strávil jako Fulbright Scholar na Kolumbijské univerzitě v New Yorku, kde nakonec vznikla určitá platforma pro jeho tvorbu a kam se dosud často vrací.
Kadeřábkova hudba, "zachycující svérázně asociativní obraz" (New York Times), "řemeslně zvládnutá a neodolatelná svým hravým škádlením" (New York Arts), "připomínající Picassovy kubistické obrazy", "usilující o anulování vývoje a logické asociace, nastolení bezčasí" a "téměř vždy odhalující nějaký zlomyslný zvrat, podivně šokující, a přesto v nesporném souladu se skladbou" (BBC) získala mnoho ocenění a nominací, byla objednána a provedena tělesy jako jsou BBC Symphony Orchestra, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražská komorní filharmonie, Anhaltische Philharmonie, Slovenský filharmonický sbor, New Juilliard Ensemble, Ostravská Banda, Orchestr Berg, Fourbythree, Sybarite5, Ensemble Montage, Ensemble Calliopée a Fama Quartet, festivaly jako jsou MoMA Summergarden, Pražské jaro, Moving Sounds, Music with a View, Trieste Prima, Noorderzon, Ostrava Days a Contempuls a byla vysílána rozhlasovými a televizními stanicemi jako jsou BBC, Český rozhlas a televize, VPRO a OOG (Nizozemí), Magyar Rádió a Radio Slovenija. V roce 2012 Kadeřábkova skladba reprezentovala Českou republiku na Mezinárodní tribuně skladatelů IRC ve Stockholmu.
Ve své tvorbě Kadeřábek konfrontuje různé kompoziční přístupy, využívá techniky počítačem podporované skladby a integruje principy nebo fragmenty historické, stejně jako jazzové, popové a rockové hudby. Často pracuje s mikrointervaly, dále s nahranými reálnými zvuky, zakomponovanými do hudební struktury, a konečně s různými divadelními prvky. Jeho skladby většinou obsahují určitý politický či sociální akcent a mnoho významových rovin; sám autor je vidí „jako mnohoúhelníky s vnitřními stranami ze zrcadel, díky nimž se dá na každou stranu znovu a znovu pohlížet pokaždé z jiné perspektivy“. Skladatelé a hudebníci Leoš Janáček, Charles Ives, Tristan Murail, Heinrich Goebbels, Helmut Oehring, Chick Corea, Herbie Hancock a David Bowie, výtvarníci a performeři Andy Warhol, Richard Prince a Marina Abramović, filmaři David Lynch a Jan Švankmajer a spisovatelé Bohumil Hrabal, Fjodor Michajlovič Dostojevskij a Haruki Murakami znamenají pro Kadeřábka trvalé vzory a zdroje inspirace. On sám však nikdy netuší, kam se bude jeho vlastní tvorba dále ubírat. "Skladatel Jiří Kadeřábek je bytostně tvůrčím člověkem mnoha talentů, širokých zájmů a nevšední schopnosti překračovat sebe sama – málokdo je ochoten netrvat na dosaženém tak jako on. Překvapuje." (Czech Music Quarterly).